Projekt címe: RE-PE-T-HA Regionális Pedagógusképző és -Továbbképző Hálózat és Adatbázis az Észak-Alföldi Régióban - TÁMOP-4.1.2-08/1/B-2009-001.
Futamideje: 2010. január 1.-2011. december 31.
Pályázati összeg: 186 173 540 Ft. (148 938 832 Ft támogatás)
Konzorcium felépítés:
Debreceni Egyetem Tudományegyetemi Karok:
- Bölcsészettudományi Kar
- Gyermeknevelési és Felnőttképzési Kar
- Informatikai Kar
- Természettudományi és Technológiai Kar
- Zeneművészeti Kar
Nyíregyházi Főiskola
- Bölcsészettudományi és Művészeti Kar
- Pedagógusképző Kar
- Természettudományi és Informatikai Kar
Kölcsey Ferenc Református Tanítóképző Főiskola
Közvetlen résztvevők száma: 74 fő
A projekt célja:
Projektünk a Társadalmi Megújulás Operatív Program Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása című pályázati felhívására készült, a 2009. áprilisi benyújtási határidőt megelőzően 2008 novemberétől folytak az egyeztetések a konzorcium együttműködéséről, illetve a pályázat konkrét tartalmáról. A pályázati felhívás alapján ugyanis rendkívül szerteágazó tevékenységskálából kellett kiválasztani azokat, amelyeket a konzorcium jó minőségben és hatékonyan meg tud valósítani. Ezen célokat természetesen konkrét fejlesztési célokká, strukturált tevékenységekké kellett átalakítani, hogy a megvalósítás számára konkrét kiindulópontot jelentsen.
Projektünk közvetlen szakmai folytatása a HEFOP/2006/3.3.2 pályázatnak.
Az új típusú, MA-tanárképzés a régió mindegyik pedagógusképző intézményében (DE, NyF) 2009 szeptemberében indul, így a projekt mind a tartalmi, mind a módszertani fejlesztésben komoly segítséget jelenthet. A tanárképzés iránti középtávú piaci igény legjobb esetben is stagnáló tendenciáit figyelembe véve a legfontosabb cél a tanárképzés minőségének, gyakorlat- és probléma érzékenységének fejlesztése, a közoktatási intézményi működés társadalmi kontextusának tudatosítása. A tanárképzési tartalmak környezet-, illetve piacérzékenysége alapvetően két tényezőn múlik:
- a tanárképzésben oktatók mennyire ismerik a napi közoktatási gyakorlatot és fejlesztési igényeket;
- a közoktatási szereplők tétlen megfigyelői és fogyasztói a tanárképzési outputoknak, vagy bevonódnak a fejlesztési folyamatokba.
Ebből következően a tanárképzés (és a pedagógus-továbbképzés) komplex megújításának tartalmi csomópontjai a következők:
- A tanári mesterképzés pedagógiai és pszichológiai moduljainak korszerű, kompetencia- és közoktatásigyakorlat-orientált tartalmakkal és módszerekkel történő feltöltése.
- A tanárképzésben érintett szakmódszertanok egységes didaktikai szemléletű, modern tartalmú és metodikájú tananyagainak kidolgozása, beleértve ebbe a munkába a _ közismereti tantárgyak módszertanát (humán, idegen nyelv, természettudomány, művészeti nevelés); --a szakmaitanár-képzés módszertanát (egyelőre csak a Debreceni Egyetem rendelkezik ezen a területen indítási engedéllyel a művésztanár szakokon. Az átfogó módszertani-kutatási segítség kidolgozását és a képzésbe való beépítését ún. horizontális fejlesztések révén valósítjuk meg, ami lehetővé teszi az egységes, kompetenciaorientált, kooperatív módszerekre épülő tanárképzési tartalmak kialakítását.
- A tanárképzés 5. félévéhez kapcsolódó gyakorlatvezető mentortanárok és gyakorlat folytatására alkalmas iskolák kiválasztása, felkészítése, az új típusú együttműködés teljes rendszerének kialakítása.
- Nem közvetlenül tartalomjellegű elem, de a képzési tartalmakat és metodikákat újraformálni képes elektronikus tanulási környezet kiszélesítése, az eddigi szórványos kezdeményezések helyett egységes hálózatba szervezett, a teljes tanárképzésre kiterjedő elektronikus keretrendszerek kialakítása és működtetése.
- Az előző fejlesztéshez kapcsolódóan olyan regionális (lehetőség szerint régión, sőt országhatáron túlnyúló) kutatási- fejlesztési- szakmai kommunikációs virtuális tér létrehozása, amely a közvetlen kutatási hozadékon túl:
- koncentrálni tudja a régió tudományos erőforrását: a közoktatással foglalkozó, kutatásokra képes és kész személyeket és szervezeteket;
- a régió közoktatási kutatásait intenzívebben képes bekapcsolni a nemzetközi tudományos vérkeringésbe;
- képes elősegíteni a közoktatási intézmények (óvodától közép- és szakiskoláig) nemzetközi kapcsolatait, szakmai tapasztalatcseréit, és együttműködéseit.
- Mindennek egyik legfőbb eszköze a többnyelvű megjelenés ebben a kutatási-fejlesztési virtuális térben (szándékunk szerint angolul, valamint a szomszédos országok hivatalos nyelvein: román, ukrán, esetleg szlovák, szerb). A konzorciumi tagok humánerőforrás-lehetőségei ezt biztosítani tudják.
- A legátfogóbb fejlesztési elem, amely az intézmények struktúráját is érinti, a Regionális Pedagógusképzési és -Továbbképzési Központ, amely az eddig felsorolt tevékenységek koordinálását, a további fejlesztések facilitálását, a régió pedagógusképzését és továbbképzését rugalmasan, a környezeti igényekhez alkalmazkodva (néhány éven belül akár proaktív módon) képes elvégezni.