Az elmúlt évtizedekben tett globális erőfeszítések javulást hoztak a nők egyenjogúságának kérdésében. Bár az oktatásban, beiskolázottságban korábban megfigyelt egyenlőtlenségekben történt javulás, a felsőoktatásban a világ számos térségében jelentős nemi egyenlőtlenségek mutatkoznak. Az 5. célkitűzés fontos prioritásai közé tartozik továbbá az, hogy minden nő számára biztosítva legyen a szexuális és reproduktív egészséghez, illetve az ezekkel kapcsolatos információkhoz való hozzáférés. A női egyenjogúság biztosítása, a nők társadalmi részvételének elősegítése és elnyomásuk mérséklése fokozott erőfeszítéseket, törvényi szabályozást igényel, különösképpen azokban a társadalmakban, ahol a nemi alapokon nyugvó megkülönböztetés tradicionális alapon működik. (forrás: ksh.hu)
Programok, kezdeményezések
- Az eduIDT projekt célkitűzése, hogy a felsőoktatás műszaki jellegű tantárgyaiban a tudatos ügyfélélmény-tervezés módszerét kiterjesztve alkalmazza olyan hallgatói csoportok számára, melyek valamilyen szempont szerint alul reprezentáltak a közegükben (pl. fogyatékossággal élők, lányok a műszaki területen, származási, vallási, korosztálybeli különbözőségek stb.) A DE konzorciumi partnerként vesz részt a megvalósításban.
- A felvételi iránt érdeklődők számára hangsúlyozzuk, hogy a hölgyek is érvényesülhetnek gépészmérnökként.
- Bagoly Zsuzsát, a Laboratóriumi Medicina Intézet, Klinikai Laboratóriumi Kutató Tanszék egyetemi docensét a Fiatal Kutatók Akadémiájának (FKA) tagjává választották.
- 21 nő az Egészségügyért Program
- Tudósnők: a DE matematikusát díjazták
- Lányok Napja
- ADA konferenciasorozat
- Nők az Oktatás, Kutatás, Informatika Területén (NOKIT)
- Sikeres Nők a Mérnöki Pályán
Publikációk, kiadványok
- A cikk eredményei alapján javasolt a nők erőteljesebb bevonása a fenntarthatósági döntésekbe.
- Séllei Nóra: Professzornők a debreceni egyetemen, DEBRECENI SZEMLE 23 : 3 pp. 260-277. , 18 p. (2015)
- Is woman a(t) risk?
- Nők a tudományban
- Chenxi Wang and Xincai Deng and Susana Álvarez-Otero and Muhammad Safdar Sial and Ubaldo Comite and Jacob Cherian and Judit Oláh (2021): Impact of Women and Independent Directors on Corporate Social Responsibility: Empirical Evidence From an Emerging Economy. Sustainability, 13(11), 6053, 1-16.p.,
- Nagy-Kondor, R., & Esmailnia, S. (2022). Development of Spatial Ability Extra Tasks (SAET): Problem Solving with Spatial Intelligence. Quality & Quantity, 1-18. DOI: 10.1007/s11135-021-01284-7
- Nagy-Kondor, R. (2016). Gender Differences in Spatial Visualization Skills of Engineering Students. Annales Mathematicae et Informaticae, 46, 265-276.
- Erdey L. – Várnagy E. (2022): A menstruációs szegénység mint láthatatlan depriváció – nemzetközi és hazai tapasztalatok
- Bíró É, Kovács S, Veres-Balajti I, Ádány R, Kósa K (2021): Modelling university students: are young women more complicated than men? Int. J. Environ. Res. Public Health. 18 (14) 1-12.
- Koroknay Zs, Kovacs S, Pfau K (2021): Gender differences in consumption habits and spending behaviour regarding food groups in one of the most obese countries in Europe. J Phys. Education Sport. 21(2) 791-796
- Gergely, É., Szabó, Á.: Női karrier vizsgálata felsőoktatásban tanulók körében. Régiókut. szle. 1 201-212, 2017.
Kurzusok
- Sikeres nők a munka világában
- Fejezetek a magyar nők történetéből
- Economic Inequality