Informatika

Az informatika mára a Debreceni Egyetemen (hasonlóan a felsőoktatásban szinte mindenhol) nagyvállalati méretű, rendkívül összetett, nagy erőforrás igényű, speciális eszközöket, jártasságokat és eljárásokat igénylő rendszerré vált. A Debreceni Egyetemen az egész egyetemre kiterjedő informatikai szolgáltatásokat a DE Kancellária Informatikai Szolgáltató Központja (ISZK) nyújtja. A Debreceni Egyetem alaptevékenységeinek támogatását és fejlesztését (oktatás, betegellátás, kutatás) IT infrastruktúrával, és komplex informatikai rendszerekkel, valamint az ezeket fejlesztő és működtető szakképzett munkaerővel biztosítja. A funkcionálisan kialakított szervezeti struktúra illeszkedik az ITIL folyamattámogató ajánlásaihoz (szolgáltatás alapú informatika), valamint megteremtette az alapját a minőségirányítási IT eljárásrend szerinti végzett szolgáltatások kialakításának. A kialakított informatikai stratégia alapján létrehozott szervezeti-működtetési modell, és informatikai-infrastrukturális megoldások segítik az egységes egyetemet feladataik végzésében.

Az Informatikai Szolgáltató Központ által végzett infokommunikációs szolgáltatások az informatikai szegmens minden tevékenységét lefedik. Felelünk többek között ~20.000 hálózati végpont és ~50 km optikai hálózat üzemeltetéséért. A 6000 db-os (3000 IP- 3000 analóg) telefonmellékek, telefonhálózat és a több ezres mobilflotta  valamint a 800 db-os Wifi hozzáférési pont és videokonferencia rendszerek üzemeltetéséért. A ~10 ezres desktop park és a 4 erőforrásteremben (adatközpontok) található több mint 100 szerver (virtualizált) és az ezeken futó alkalmazások működéséért és az egyetemi Multimédia Kompetencia Központ működtetéséért, ahol a multimédiás tartalmak előállítása zajlik.

Szervezeti felépítésünk a 4 osztályunkra (Alkalmazás és Rendszermenedzsment, Üzemeltetési és Rendszertámogatási, Egészségügyi Informatikai Koordinációs és Rendszerfejlesztési, Ügyfélkapcsolati) és az osztályokon belül kialakított szolgáltató egységekre épül, melyet kiegészít a Multimédia Kompetencia Központunk. Ezzel a funkcionális kialakítással és a hozzákapcsolt nyújtott szolgáltatási portfólióval minden Campusra kiterjedően végezzük tevékenységeinket és minden telephelyen humánerőforrással személyesen is jelen vagyunk.

Részletesebben rólunk: a web címünkön

Legfontosabb szolgáltatásaink és kompetenciáink

  • Az Egyetem informatikai infrastruktúrájának és rendszereinek üzemeltetése, fejlesztése.
  • Korszerű és gazdaságos informatikai megoldások bevezetése az informatikai szolgáltatások területén. Informatikai rendszerek bevezetésének tervezése, projektvezetése és lebonyolítása.
  • Pályázatok informatikai szakmai szempontú támogatása.
  • Humán és eszköz életciklus folyamatok kialakítása és kezelése.
  • Az elektronikus szolgáltatások eléréséhez mindenki rendelkezik egy hálózati azonosítóval (EduID), amelyet a https://directory.unideb.hu oldalon lehet létrehozni. A hallgatók és az egyetemi munkatársak a hálózati azonosítójukkal a tanulmányi rendszeren (http://neptun.unideb.hu) kívül számos szolgáltatást elérnek: levelezés (https://mail.unideb.hu), szoftverek (https://soft.unideb.hu), Eduroam wi-fi (http://eduroam.unideb.hu), shell account, web tárhely, fordítók (shrek.unideb.hu), VPN szolgáltatás. A központi azonosítóra épített felhasználási területek és szolgáltatások fejlesztése folyamatos, mely kiterjed most már a web-es elérésekre is.
  • Vezetékes és vezeték nélküli hálózati hozzáférés biztosítása IPv4 és IPv6 alapon, konferenciákon, rendezvényeken egyedi WiFi  hálózatok kialakítása, DNS és VPN szolgáltatás, központi tűzfal rendszer, analóg és IP telefonrendszerek üzemeltetése.
  • Egyetemi kábel TV szolgáltatások nyújtása, IP TV fejlesztése.
  • Az egyetemi multimédia szolgáltatások (MKK) és streaming rendszer működtetése.
  • Desktop menedzsment szolgáltatások.
  • Informatikai biztonsággal összefüggő feladatok (tűzfal, LDAP hálózati azonosítók, vírusvédelmi rendszerek stb.) ellátása. Központi vírusvédelmi rendszer működtetése.
  • Nyomtatás konszolidáció szakmai koordinációja, nyomtatás menedzsment és költségmonitoring.
  • Az egyetem nagy felhasználói rendszerei (különösen a tanulmányi, gazdasági, könyvtár, betegellátási, levelezési, portál szolgáltatási rendszerek) működéséhez szükséges központi technikai feltételek biztosítása és ezek működtetése.
  • Az Informatikai Szolgáltató Központ által biztosított központi egyetemi elektronikus oktatási és vizsgáztatási szolgáltatás lehetőséget biztosít az egyetemi kurzusok eLearning támogatására, legyen szó távoktatásról, vagy a felsőoktatásban leggyakrabban alkalmazott blended learning-ről. Az ISZK a technológiai háttér biztosításán túl módszertani támogatással, tananyagfejlesztési tanácsokkal és képzések szervezésével is segíti az eLearning használata iránt érdeklődő oktatókat. Új szolgáltatásként elérhető az egyetem központi elektronikus vizsgáztató terme (Kassai úti Campuson), amelyet más Campuson is tervezünk még kialakítani, és ami a biztonságos technikai környezet kialakításával segíti elektronikus vizsgáztatás elterjedését.
  • Egyetemi portál és az egyetemi WEB lapok egységes szakmai koncepció szerinti fejlesztése, működésük biztosítása.
  • Az Informatikai Szolgáltató Központ egypontos „single point of contact” kapcsolaton (mail, telefon, személyes stb.) és az erre épített ügyfélszolgálati rendszeren keresztül valósítja meg az egységes ügyfélkezelést. A külső és belső ügyfelek igény- illetve hibabejelentéseinek fogadása mellett (ticketing rendszer használata), first line support és desktop támogatási szolgáltatásokkal segíti a felhasználók napi munkáját. A kialakított Call-center magába foglalja a telefonközpont kezelői szolgáltatásokat és az IT Help-Desk-et.

Az ügyfélszolgálat elérhetőségei

  • Telefon: +36 52 512 900 / 66333
  • Weblap

Az ISZK központjának elérhetősége

  • ISZK igazgató: Tóth Attila
  • Telefon: +36 52 512 900 / 62820
  • Cím: 4032 Debrecen, Egyetem tér 1. Kémia épület „C” szárny

Frissítés dátuma: 2017.09.08.